mandag 21. november 2011

Husk småfuglene i vinter

Ifjor kjøpte jeg masse mat til fuglene på bla Plantasjen, men dessverre smuldret de fort opp og maten rant mer ut av nettingen enn fuglene hadde fått i seg....

Så i år fikk jeg lyst til å lage fuglemat selv, så vanskelig kan det ikke være. Jeg googlet oppskrifter og enklere oppskrift skal man lete lenge etter...

Smelt litt Delfiafett, avkjøl, ha oppi nøtter, korn etc og sett til avkjøling i kjøleskapet. Fiks ferdig :)

Jeg bestemte meg for å ha de i en melkekartong, størrelsen virket helt ok. Varer nok en stund og små nok til å begynne med .


4 stk melkekartonger, litt ståltråd og en gammel plank.


Jeg kappet planken i 4 like store biter, litt større enn bunnen til melkekartongen.
Borret hull gjennom så jeg kan tre ståltråden til å feste matere med.



Ståltråden tredd gjennom både melkekartongene og bunnen.





Så var det frem med nøtter, solsikkefrø, andre frø og litt rosiner



Havnregryn




Etter avkjøling over natten og 4 ferdige fuglematere klare for småfugler.

Og det ser ut som de storkoser seg.





Den ene fuglemateren hang jeg utenfor kjøkkenvinduet så vi kunne observere småfuglene og jentene fikk litt mer innblikk i "dyrelivet"




Velbekomme småfugler

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære innlegg