torsdag 18. september 2008

Jakten på nye utelamper


Ifjor kjøpte jeg spotter som utelamper. Vel,etter 3-4 ukers bruk begynte pærene og gå, en etter en. Tenkte ja ja, det er jo nye lamper og sikker gamle pærer som står i og som har fått litt juling i transport etc. Så jeg byttet ut alle sammen. Vi har 8 doble lamper, dvs 16 pærer var byttet ut. Storfornøyd over lys på gårdsplassen igjen og at jeg klarte å få byttet alle pærene før jeg frøs ihjel, dette var i februar og det var kaldt, slo jeg meg til ro med at vi kom til å ha lys lenge! Men så skjer det igjen.... 2-4 uker og pærene går igjen !! Iiiikk!! Hva skjer? Bytter igjen, men bare der det er ståmulighet, orker ikke ta frem stigen igjen i all den snøen... Bytter ut ved inngangsdøren og på garasjen.

Gummiringene som sitter rundt lampene gir etter og knekker og smuldrer opp en etter en! Gjett om jeg var skuffet og sinna....


Etter den helgen drar jeg til butikken og forteller om opplevelsen min. Jeg får beskjed om å prøve pærer med mindre watt. Ja ja... det kan jo være tilfeldig at pærene jeg byttet ut var dårlige. Vi prøver igjen....

2-4 uker er gått og samme skjer! Greit nok at det er litt vibrasjon i huset, det er et trehus, sånt skjer. Men pærene skal da ikke gå så ofte!!


Drar tilbake til butikken og får beskjed om å ta med meg pærene så daglig leder kan se på de. Dette er på våren, og det begynner å bli lysere så jeg glemmer litt av hele greia egentlig. Utelysene blir ikke brukt så ofte som før.

Først nå på sensommeren drar jeg til butikken med de ødelagte lyspærene. Jeg har med to forskjellige, fra to forskjellige leverandører med forskjellig styrke på de.

Denne gangen tar jeg også med meg gummiringene for å vise mannen bak disken at lampene er ikke av den beste kvaliteten. I verste fall er ikke lampen isolert godt nok og sikringen kan gå. Det har ikke skjedd enda, men jeg går og venter.

Mannen bak disken er ikke daglig leder og han må konferere når rette vedkommede kommer tilbake fra ferie. Ok, det er greit. Jeg har for ørtende gang fått byttet pærer så vi har litt lys nå som høstkveldene er her og det blir fortere mørkt.

Så nå venter jeg bare... men i mellomtiden leter jeg etter nye lamper til huset. Spotter er kult det og delikat, men skal jeg bytte pærer annenhver uke kommer vi til å gå konkurs....

Disse lampene falt jeg helt for!
Litt dyrere enn de vi har idag, og ikke kjøpt i samme butikk. Men jeg håper jo på at butikken klarer å få løst meg fra spottehelvete!!!
De stående vegglampene er jo helt nydelige!


Hengende kan være fint ved terrassen? Eller?

Og hvis vi bestemmer oss for mursøyler ved inngangsporten så er disse perfekte !!

Disse virker litt mer robuste enn spotter. Krysser fingrene for at vi får reklamert på spottene.



Sånn: det var et lite syteinnlegg fra meg idag.. sukk!


3 kommentarer:

Anne sa...

Et innlegg som jeg virkelig kjenner meg igjen i. Slike spotter hadde vi sikkert under kjøkkenbenken før, og akkurat samme problem oppsto!! J.... dritt.

Utelamene du har funnet nå var jo lekre da. Jeg ønsker meg en stolpe jeg, oppi trappa her, men de er jo så dyre :-((

Fin dag til deg.

Torilpia sa...

Flotte lamper - jeg vil også ha murstolper ved innkjøringa til huset mitt .. med sånn type lykter/lamper oppå.
Vet at det finnes "ferdige" stolper med slike lamper - JULA hadde noen billige for ikke så lenge siden. Men det er jo så mye finere med stolper av mur .. :o)
Ha en fortsatt fin dag!!
Håper det er greit at jeg linker deg?!

Sologbolig sa...

Så irriterende. Veit akkurat åssen det der er, vi hadde eit lignande problem på badet, pærene gikk i ett kjør.Til slutt hadde vi brukt mer penger på pærer enn heile lampen kosta ( og den var ganske dyr). Ingen forståelse fra selger. Lampen blei også varm, så eg var jo litt redd for brann også. Endte med at vi heiv heile lampen og kjøpte ny !! Utelampene som du viser bilde av, var stilige.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære innlegg